
Dagboek
Beute Selectie info.
Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.
Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).
Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.
Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..
Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.
Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).
Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.
Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.
Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.
We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.
Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).
Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was.... Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB
25-7-2012
Goedendag iedereen.
De dag van inmanden voor Berlijn vandaag. We zullen zien hoeveel liefhebbers er mee doen. Mensen met kaarten van 15,00 per stuk zullen wel mee doen en misschien minder naar de weersvoorspelling kijken. Mensen zonder kaarten, zullen vandaag nog even extra nadenken. Wij doen wel een duifje mee, 07-598 Ace. Zeer goede duivin, heeft bijna alles gewonnen waaronder 4 eerste prijzen en ze is twee keer op Berlijn geweest. Maar dat is geen garantie dat ze nu weer prijs pakt hoor.
De jonge duiven ook vandaag niet in de mand gedaan, gisteren trainden ze super bij huis, en deze drive wilde ik graag vandaag ook weer zien. Morgen waarschijnlijk toch even een 80 km weg in de vlieglijn, daarna weer rust tot vrijdagmiddag 15.00 uur ( inmanden).
Wat ik wel doe is straks de 15 duivinnen die op nest zitten nog even pakken voor een lapvluchtje van 20 km omdat deze terug komen van de training na ongeveer 50 minuten
Ze worden ongelofelijk mak, ik kan als ik in het stro ga liggen iedere duif bij kop en kont pakken, geen enkele jongen duif heeft nog angst. Dit komt door de vele aandacht die ze krijgen maar zeker ook door de King-duif( grote zwart-bonte sierduif). Deze is zo mak, het lijkt wel een hondje wat achter je aanloopt. De jonge postduiven nemen dat gedrag van hun gigantische broer over.
update 11.15 uur
Druk druk. De auto gereed gemaakt voor het ophalen van de Berlijn duiven, ik mag rijden vandaag van Den Helder tot aan Oudewater. Ik hoop dat ze er allemaal inkunnen
Cor de Jong was op visite toen ik thuis kwam van het jongen opleren. Ik hoor u denken; Je vertelde net dat je niet ging opleren(lappen) vandaag. Klopt. ,aar naar een uur waren de 16 duivinnen op nest weer terug, heb ze er ingelaten en nog even 20 km weggehad. Bij thuiskomst zat Cor aan tafel en de jongen reeds op de eitjes.
De ouden zijn er net uit(Duivinnen), niet alle jongen zijn nog terug, maar die zie ik straks wel. Gisteren waren sommige ook uren weg.
http://www.deduif.be/nl/dezeweek/sterkwerk.aspx Combinatie Arnold en Arnold Poessenauw uit Arnhem van harte !
EERSTE PRIJZEN 1996 >>
1e PRIJS 11.013 D. 1e PRIJS 1.766 D. 1e PRIJS 1.229 D.
1e PRIJS 2.329 D. 1e PRIJS 2.188 D. 1e PRIJS 1.110 D.
1e PRIJS 1.635 D. 1e PRIJS 1.475 D. 1e PRIJS 1.624 D.
1e PRIJS 2.207 D. 1e PRIJS 5.493 D. 1e PRIJS 2.278 D.
1e PRIJS 1.498 D. 1e PRIJS 1.033 D. 1e PRIJS 1.178 D.
1e PRIJS 1.513 D. 1e PRIJS 1.967 D. 1e PRIJS 1.316 D.
1e PRIJS 1.655 D. 1e PRIJS 466 D. 1e PRIJS 210 D.
1e PRIJS 328 D. 1e PRIJS 961 D. 1e PRIJS 551 D.
1e PRIJS 135 D. 1e PRIJS 390 D. 1e PRIJS 645 D.
1e PRIJS 839 D. 1e PRIJS 270 D. 1e PRIJS 478 D.
1e PRIJS 446 D. 1e PRIJS 755 D. 1e PRIJS 703 D.
1e PRIJS 247 D. 1e PRIJS 465 D. 1e PRIJS 352 D.
1e PRIJS 990 D. 1e PRIJS 590 D. 1e PRIJS 622 D.
1e PRIJS 247 D. 1e PRIJS 669 D. 1e PRIJS 111 D.
1e PRIJS 370 D. 1e PRIJS 327 D. 1e PRIJS 371 D.
1e PRIJS 106 D. 1e PRIJS 275 D. 1e PRIJS 224 D.
1e PRIJS 324 D. 1e PRIJS 332 D. 1e PRIJS 619 D.
1e PRIJS 2.058 D. 1e PRIJS 8.752 D. 1e PRIJS 2.776 D.
1e PRIJS 6.454 D. 1e PRIJS 69 D. 1e PRIJS 379 D.
1e PRIJS 445 D. 1e PRIJS 2.593 D. 1e PRIJS 287 D.
1e PRIJS 375 D. 1e PRIJS 2.657 D. 1e PRIJS 179 D.
1e PRIJS 1.426 D. 1e PRIJS 209 D. 1e PRIJS 1.295 D.
1e PRIJS 125 D. 1e PRIJS 614 D. 1e PRIJS 566 D.
1e PRIJS 853 D. 1e PRIJS 238 D. 1e PRIJS 459 D.
1e PRIJS 459 D. 1e PRIJS 406 D. 1e PRIJS 183 D.
1e PRIJS 1.093 D. 1e PRIJS 444 D. 1e PRIJS 635 D.
1e PRIJS 284 D. 1e PRIJS 506 D. 1e PRIJS 295 D.
1e PRIJS 358 D. 1e PRIJS 328 D. 1e PRIJS 279 D.
1e PRIJS 586 D. 1e PRIJS 217 D. 1e PRIJS 585 D.
1e PRIJS 169 D. 1e PRIJS 251 D. 1e PRIJS 255 D.
1e PRIJS 262 D. 1e PRIJS 1.173 D. 1e PRIJS 675 D.
1e PRIJS 208 D. 1e PRIJS 590 D. 1e PRIJS 205 D.
1e PRIJS 316 D. 1e PRIJS 235 D. 1e PRIJS 304 D.
1e PRIJS 577 D. 1e PRIJS 572 D. 1e PRIJS 341 D.
1e PRIJS 872 D. 1e PRIJS 322 D. 1e PRIJS 156 D.
1e PRIJS 325 D. 1e PRIJS 258 D. 1e PRIJS 282 D.
1e PRIJS 1.163 D. 1e PRIJS 906 D. 1e PRIJS 167 D.
1e PRIJS 106 D. 1e PRIJS 249 D. 1e PRIJS 621 D.
1e PRIJS 344 D. 1e PRIJS 334 D. 1e PRIJS 1.280 D.
1e PRIJS 1.249 D. 1e PRIJS 278 D. 1e PRIJS 1.184 D.
1e PRIJS 1.061 D. 1e PRIJS 222 D. 1e PRIJS 737 D.
1e PRIJS 189 D. 1e PRIJS 1.023 D. 1e PRIJS 889 D.
1e PRIJS 573 D. 1e PRIJS 2.191 D. 1e PRIJS 523 D.
1e PRIJS 327 D. 1e PRIJS 222 D. 1e PRIJS 481 D.
1e PRIJS 574 D. 1e PRIJS 2.109 D. 1e PRIJS 2.129 D.
1e PRIJS 141 D. 1e PRIJS 917 D. 1e PRIJS 751 D.
1e PRIJS 478 D. 1e PRIJS 1.811 D. 1e PRIJS 1.759 D.
1e PRIJS 172 D. 1e PRIJS 146 D. 1e PRIJS 930 D.
1e PRIJS 768 D. 1e PRIJS 126 D. 1e PRIJS 102 D.
1e PRIJS 145 D. 1e PRIJS 474 D. 1e PRIJS 1.820 D.
1e PRIJS 392 D. 1e PRIJS 220 D. 1e PRIJS 220 D.
1e PRIJS 202 D. 1e PRIJS 501 D. 1e PRIJS 2.158 D.
1e PRIJS 2.285 D. 1e PRIJS 153 D. 1e PRIJS 238 D.
1e PRIJS 111 D. 1e PRIJS 1.203 D. 1e PRIJS 3.064 D.
1e PRIJS 565 D. 1e PRIJS 578 D. 1e PRIJS 290 D.
1e PRIJS 960 D. 1e PRIJS 188 D. 1e PRIJS 236 D.
1e PRIJS 792 D. 1e PRIJS 759 D. 1e PRIJS 270 D.
1e PRIJS 1.103 D. 1e PRIJS 334 D. 1e PRIJS 445 D.
1e PRIJS 2.125 D. 1e PRIJS 315 D. 1e PRIJS 290 D.
1e PRIJS 379 D. 1e PRIJS 548 D. 1e PRIJS 2.102 D.
1e PRIJS 443 D. 1e PRIJS 2.329 D. 1e PRIJS 1.876 D.
1e PRIJS 288 D. 1e PRIJS 1.568 D. 1e PRIJS 1.292 D.
1e PRIJS 175 D. 1e PRIJS 718 D. 1e PRIJS 621 D.
1e PRIJS 171 D. 1e PRIJS 749 D. 1e PRIJS 641 D.
1e PRIJS 5.972 D. 1e PRIJS 223 D. 1e PRIJS 215 D.
1e PRIJS 855 D. ( tot 2012-07-25)
Terug