Lees het dagboek van Gert Jan Beute

Dagboek donderdag 27 augustus 2020

27-8-2020

Goedendag iedereen,

As zaterdag hebben we geen vlucht naar ik begrijp, het weer zou zo slecht worden dat het eigenlijk niet mogelijk is, pas maandag zou het opknappen.

Het instituut wedvlucht begeleiding IWB zegt dat het een moeilijk weekende gaat worden. Zaterdag en zondag komt een hoogtetrog over ons land te liggen. Aan de oostkant van de trog bewegen randstoringen zaterdag via ons vlieggebied noordoostwaarts. op zondag draait de wind naar noordwestelijke richtingen. Vrijdag en zaterdag hoge neerslag kansen met een stevige wind uit WZW. zondag neemt de neerslagkans wat af, maar het blijft in de ochtend en later in de middag zeker niet droog. Pas maandag komen er wat langere droge perioden. We weten de effecten van de trog die zaterdag j.l. gelijk aan de vliegrichting NNO-ZZW lag. Zeker met de onervaren jongen grote problemen.

Tja als je dat zo leest word het niets, maar ik heb vertrouwen in de commissie van de afdeling Friesland, die hebben volgens mij een betere kijk op duiven en het weer. Het zijn zelf duivenmelkers, doen zelf mee en willen ze ook graag thuis krijgen. Dus vanavond gewoon in de mand als u zich er goed bij voelt, en vertrouwen in de mannen van de commissie.

Nu gaat het verhaal dat we niet meer in Sittard mogen lossen, althans niet op de plaats waar het was. Er zijn daar een groep dode duiven gevonden in een sloot of greppel, dit heeft niks te maken met ons als afdeling, maar de eigenaar van het terrein is toch van mening, zoek maar wat anders. Volgens bronnen hadden de duiven geen ringen dus kan ook niet gevonden worden van wie of wat. Een andere losplek in of rond Sittard is reeds gevonden meende ik. In Blankenheim wat een mooie losplaats is kan ook niet meer gelost worden, het terrein is reeds uitgezet met paaltjes omdat ze er gaan bouwen.

Zo is het niet eenvoudig om goeie, ruime losplaatsen te vinden. Het moet kunnen, mogen en graag ook water voorhanden zijn en eventueel beschutting. Maar vooral veilig voor de duiven.

Ik denk dat in Nederland steeds gezocht is naar mooie losplaatsen in eigen land, Belgie ,Frankrijk of Duitsland. Misschien als u een geweldige plek tegen komt op vakantie ( met de auto) dat u eens foto,s maakt en het aan uw afdeling door geeft.

Losplaatsen zijn van belang, duiven moeten gelijk los kunnen, ruim voor meerdere vrachtwagens die ook onderling een flinke ruimte moeten hebben. We zien natuurlijk wel eens filmpjes ...... 

De laatste tijd is er nogal wat te doen over het vervoer. We zien filmpjes op facebook verschijnen vanuit Belgie bereffende het laden van duivenwagens. Een gewone vrachtwagen, geen verluchting anders dan een 50 x 50 cm stukje, en geen paden... nee drie rij naast elkaar op de grond, te zien is dat men er niet tussen kan om water te geven.. dat zal ook niet eens gedaan worden. We zien soms plastic kippenmanden die in elkaar geklikt worden zonder enige ruimte voor ventilatie. De manden worden met een grote haak naar binnen getrokken, er is zelfs een keer ( ik hoop eenmalig) een mand op de zijkant gezet, om er op te kunnen staan om de andere rijen hoger te laden. Dit kan toch niet in 2020? En in Belgie, het land van de duivensport.

Belgie heeft natuurlijk niet èèn vervoerder, dus er zijn ook anderen, sommigen hebben het best wel voor elkaar. Maar zoals hier in Nederland kennen ze niet. Als ze bij de auto,s van afdeling 10 of 11 staan te kijken, valt hun mond open. Je bent de gehele week bezig met je duiven, en als je dan weet dat je geen kans maakt omdat jouw lokaal of provincie in die belachelijke auto,s zitten waarom zou je dan spelen.

Hier boven in Nederland heb je afdeling 10 en 11, die hebben het beide goed voor elkaar, maar toch zijn er verschillen. Vorige week gingen we gezamelijk los, gelijke kansen, maar toch niet helemaal. Afdeling 11 was er met drie auto,s en afdeling 10 met twee. 11 had 25 in de mand en 10 had 26 in de mand en de auto,s vol, ook de bovenste rij. Afdeling 11 had dus meer ruimte en minder in de mand. Maar het maakte niet uit, die van 10 waren sneller. 

En een verschil tussen de samenwerkende afdelingen vind ik: afdeling 10 is opener, ze maken filmpjes, ze plaatsen foto,s van de thermometer in de container etc. Afdeling 11 doet dat niet. Naar ik begreep omdat èèn begeleider het niet wil en de anderen solidair met hem zijn. Raar, als je als afdeling het wil, is er geen keuze. Maar wat maakt het, het gaat goed met ons vervoer, ze hebben het mooi voor elkaar.

Maar of wij vandaag 27 augustus alle duiven in de manden krijgen als club, dat moeten we afwachten, die van vorige week zijn nog niet terug. 

Terug