
Dagboek
Beute Selectie info.
Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.
Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).
Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.
Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..
Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.
Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).
Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.
Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.
Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.
We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.
Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).
Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was.... Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB
8-8-2020
Goedendag iedereen,
Gelukkig zijn bij de de meeste liefhebbers alle duiven wel thuis van gisteren. Zo een korte afstand van 270 km en toch zo,n raar verloop. De hitte, zuid oostenwind. Ik las ergens zuid maar dat kan niet dan had noord oost groningen en de drents/duitse grens veel beter gepakt, dus het was zuid oost. Maar bijna windstil
En eigenlijk ook maar goed dat de vlucht met de jongen niet doorging, veel is er over gesproken, vooral op internet. Maar als we vanmorgen een vlucht hadden gehad met de jonge duiven was het slecht gegaan. De belgische vluchten van vandaag gaan ook slecht en dat zijn oude duiven.
Er is steeds een strijd tussen de afdelingen en de raadgevers, de afdelingen willen meestal erg vroeg los, als het om 07.00 uur kan dan willen ze niet om 08.30 uur of 10.15 uur. Althans niet in de zomer, wij als postduiven coach willen graag dat ze voor de hitte thuis zijn of bijna thuis. De raadgevers praten over luchtlagen, zonnestormen, inversie, opkomende ozonwaardes etc. Ja en wie heeft er nu gelijk, dat is het punt, houden we ons niet aan wat de raadgevers zeggen en het gaat mis dan hebben we de groenen achter ons aan hoor ik steeds of de dierenpartij.
Maar doen we precies wat ze zeggen dan is het bijna altijd zo laat dat ze los gaan dat de warmte en droogte erger is voor de duiven dan inversie, ozon en buitenaardse lichtflitsen.
We hebben overal protocollen voor, afdelingen, landelijke bestuurders en experts uit de hoek van klimaat dierenwelzijn en nog andere instanties.
Nu hebben we het hitte protocol, dat is volgens mij gemaakt voor het welzijn van onze duiven, en dat iedereen zoveel mogelijk gelijke kansen heeft en dat de duiven in goede gezondheid thuis kunnen komen.
IK denk, voordat ik begin met schrijven dat het in onze afdeling heel erg goed gaat, we hebben vakbekwame mensen in het bestuur en op de auto,s. Maar een beetje kritiek moet kunnen. Nu heb ik diverse keren aangegeven dat het hier en daar anders moet, en dat dit geen tijd of geld kost. Enkele jaren geleden zag ik een container van Friesland noord in Steenwijk staan, of het toen warm of koud was dat weet ik niet meer, maar het verloop was traag. Achter de truck hing de container, de eerste rijen waren van onder tot boven vol, en ongeveer de tweede helft van de container was leeg. De jonge duiven in die eerste rijen hebben het warm, krap aan zuurstof, wel genoeg hoor laat ik niet zeggen van te kort aan zuurstof. Maar had je die rijen op maximaal 3 manden hoog gezet en dan de container tot achter aan toe, hadden de jongen het fijner gehad. En je had die drie manden per rij ook nog om en om kunnen doen( onderste leeg, tweede een mand, derde leeg etc.)
De tweede keer dat ik er iets van zei was toen onze manden van noordwolde 268 ( met alleen duiven van de Jong, Jellema en mij) in de container stonden waar ook de duiven van friesland noord zaten.De duiven van noord gaan los in Steenwijk, de rij er naast zaten onze, en die moesten naar Heino o.i.d. Je ziet de duiven van noord er uit knallen en de jongen die er niet uit mogen tegen de deur aan kletsen, dat is al een stress moment. De vrachtwagen start de motoren weer en rijd naar de volgende losplaats, aankomst iets over het uur en los 4 minuten later. Weer een stress moment. Nu waren de duiven van de jong en jellema de week ervoor ook al mee geweest en dat zijn fondduiven, onze bijna 100 jongen waren voor de eerste keer mee, en zijn opgevoerde vroege jongen met hormonen tot aan hun nek vol. En ja de fondduiven kwamen over de dag verspreid wel thuis maar mijn opgevoerde brommers niet ( ik deed toen niet aan voorberreiding als nu hoor), tja zei onze toenmalige voorzitter, had niet zo gemoeten is niet de afspraak, ik 60 jongen nooit weer gezien. Of het daar door komt,. dat weet je nooit maar je moet voorkomen dat het KAN gebeuren.
Nu hadden we vorige week de warme vlucht vanuit Orleans, het hitte protocol uitgeprint, met mijn vraag, de afdeling weet nu ongeveer hoeveel manden er komen, dus er is vast uit te rekenen hoeveel rijen vrij kunnen worden gehouden, het hitte protocol zegt minstens èèn en naar gelang het aantal manden de rijen gelijk verlagen, dus twee vrij of drie maar allemaal gelijk. Het antwoord was , tja dat weten we nog niet dat zien we wel op de verzamelplaats ( volgens deze ingewijde was dat arnhem), daar doet de afdeling niet veel mee....
Ik denk aan het welzijn van de duiven, dus afgelopen donderdag was de voorspelling zo heet dat we niet zaterdag maar vrijdag al los gingen en korter qua afstand. Prima keuze, goed over nagedacht, en besloten dit zo te doen. In de manden werd het erg heet dus het besproken en ondertekende protocol zegt: onder aan beginnen, de rijen gelijk hoog, en minstens een rij vrij. en zijn er minder manden dan twee rijen vrij etc. Maar ik had al een donkere gedachte, dat de keren dat ik er naar keek was het niet gedaan. Een duitse liefhebber gesproken aldaar, maak eens wat fotos van onze containers van beide zijnden en zoek eens naar 268.
Gistermorgen kreeg ik de fotos.... hitte protocol? er waren rijen bomvol op de bovenste na, en er waren rijen met niks, bijna niks of mooi verdeelde manden, waar het leek alsof die gedacht hebben, onze duiven in ieder geval aan alle zijden zuurstof. Ik heb ze maar eens geplaatst op mijn facebook pagina. Dat had waarschijnlijk niet gemogen. Nu kwamen ze bij ons persoonlijk goed, om 12.30 uur 11 van de 15 thuis en om 16.00 uur de laatste en onze manden zaten rondom volgepakt, dus onze eigen duiven hebben er geen of weinig last van gehad. Maar het hoort niet, het welzijn van de duiven gaat voor, en afspraken worden niet voor niets gemaakt.
Nu werd ik op facebook gelijk afgestraft, althans iets van mijn club werd mij in de schoenen geschoven. Hij schreef: en het grappige is dat de club van GJB altijd te laat is met het melden van de manden.
En de club van GJB had toen geen lijsten ingevuld. Het doorgeven van het aantal manden doet de secretaris, ik ben gewoon lid. En bij het niet invullen van lijsten was ik degene die de voorzitter er op attent maakte dat het moest, maar werd aan de kant geschoven, nee dat hoeft nu niet.
En omdat ik fotos plaatste van onze containers die misschien wel tot de twee beste containers van Nederland behoren en waar ik tientallen keren vol lof over schreef, die niet volgens afspraak waren geladen, kwam het niet doorgeven van het aantal manden en het niet invullen van lijsten op mijn bord. En iemand die zo achterbaks is krijgt de wind van voren, ik begin NOOIT met een strijd, maar als ruzies tussen ons club bestuur en de vervoer commissie op mijn bord worden geworpen... Dan ga ik los
Het ging hier om het welzijn van duiven , die in grote hitte in een container zitten en beter verdeeld moeten worden. Al moeten daar vrijwillers voor worden gezocht of betaalde krachten, dat maakt mij niet uit. En dat hoeft helemaal niet, men weet van te voren hoeveel manden er komen, en natuurlijk kan daar een klein verschil in zitten.
Aanstaande vrijdag ga ik met onze container mee, van klein vervoer tot container tot verzamelplaats tot losplaats ik zal overal aanwezig zijn ( als het hitte protocol in werking is), vrijwillers kunnen zich melden. u kunt mij een zeurkous vinden, maar ik denk altijd aan het welzijn van duiven en wil voor iedereen de meest eerlijke zelfde omstandigheden
Terug