
Dagboek
Beute Selectie info.
Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.
Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).
Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.
Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..
Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.
Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).
Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.
Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.
Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.
We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.
Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).
Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was.... Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB
14-7-2020
Jonge duiven verlies DEEL 1 van afgelopen nacht 02/03.00 uur
Er zijn heel veel oorzaken aan te wijzen waardoor jonge duiven achter blijven tijdens de eerste vluchten ( of gewoon bij huis als ze een keer gaan trekken )
1. Er word te veel gekweekt uit duiven die het niet waard zijn om uit te kweken . Soms is er generaties lang niet gevlogen met voorouders . Als je op de stamkaart van een kweker bij de ouders en grootouders geen prestaties ziet , is het kweken van weg vliegers en achter blijvers al veel groter . Op een stamkaart zie je vaak bij een ouder staan dat het een kleinzoon is van een broer van een top vlieger ! De kweker heeft dus niks van dit topper , kleinzoon van broer Messi ??? Als zo een aangeschafte kweker zelf ook nog eens niet gevlogen heeft , weten we dan zeker dat het een duif is met oriëntatie?
Heel veel duiven komen op internet die niets van waarde hebben , ze zijn soms door de fokker opgeleerd en weg gevlogen , nog een keer gehaald en soms zelfs nog een kans , wederom weg.... DUS DIE HEEFT HET NIET. Maar deze wegvlieger heeft wel een prachtige stamkaart want de opa is een neef van de Harry , kleine Dirk of vechtmachine, en komt dus in de volière. Mooi door de rui komt deze stomkop op internet , er staat niet bij dat het een weg vlieger zonder verstand is . U koopt dat duivinnetje , en u koopt op dat zelfde internet een zoon van de nationale asduif , deze zoon asduif is 5 jaar oud maar er is weinig uit gekweekt staat er bij. Bij de resultaten of nakomelingen staat niets , dus er is niets te melden over vijf jaar kweken . Nu zet u die 5 jaar oude zoon van de asduif die nog nooit een duif met prestaties gaf tegen dat duivinnetje wat twee keer het huis niet kon vinden maar wel met prachtige stamboom . U kweekt 6 jongen uit die NIET KWEKER x DE WEGVLIEGER. Bij huis trainen ze goed, soms op korte vluchtjes komen ze goed in de koppel thuis , maar een keer in grote groep dat ze niet meer achter de slimme duiven aan kunnen vliegen moeten ze het zelf doen. Maar ze komen uit de niet kweker x weg vlieger dus van die 6 jongen bent u er al snel 5 kwijt.
2) dan hebben we de kweek op zich, de ouders soms niet helemaal gezond in een viezig nat hok worden de duiven samen gezet , de kweek gaat traag en de eitjes over leggen naar voedster duiven gaat niet want er zit te veel verschil in legdata. Ach laat die eitjes van die voedster duiven dan maar uit komen , je weet nooit ..kansloos
De duiven niet helemaal gezond of fit , worden niet gereed gemaakt voor het kweken , die goedkope zakken voer voor het hele seizoen moeten goed genoeg zijn. De jongen groeien matig , piepen , slechte mest , eens een buis pennetje etc . Dus een mega slechte jeugd om later een topper te worden zou dat lukken?
Ze worden toch gespeend , ook weer matig verzorgd , niet gelijk geënt tegen pmv. Een paar weken later komt er eens een virus op bezoek , enkele dood , vliegen slecht , coli er bij. Maar ja toch maar even africhten want de vluchten komen dichterbij , naweeën van het virus , gestoorde oriëntatie en er blijven een flink aantal achter .
3) een keer in de mand , even op een paar km , eens een stukje verder maar steeds met de eigen duiven die grotendeels gezamenlijk thuis komen . Ze gaan voor de eerste keer in de container , grote mand ,stress ,de container rijd anders , warm in de mand ,water water , ze zijn zo vol stress dat ze niet eens denken aan water . De andere dag gaan ze los , heel veel vreemde duiven van diverse dorpen of delen van de afdeling , De jongen vliegen er uit , gaan eerst een uur of langer achter anderen aan , die ook weer achter anderen aan zitten. De ouden die er tussen zitten zijn al thuis hebben de groep uit elkaar getrokken . Opeens merkt de jonge duif : dorst ! Droge keel , paniek ! Stress. En weer vliegen ze maar achter een koppel aan waarvan een paar naar Amsterdam moeten maar uw duiven naar Nijmegen , dus een paar honderd kilometer met uitdrogende longen proberen ze nog een keer wat , maar stranden want , stress , geen water leren drinken , niet in een grote mand gezeten , niet gereden in een schommelende container , een deel van de jongen komt wel een aantal keer over de losplaats en misschien wel over hun hok. Maar stress en droge luchtwegen en het oriëntatie deel werkt niet meer . Maar werkte toch al niet optimaal door geen prestaties van de ouders of geboren uit de niet kweker x de weg vlieger
4) u haalde die moderne duiven , die door reclame omhoog geschreven werden , de fokker haalde de ouders bij een andere fokker die ze weer van de buurman van de top speler kocht . Alles met twee vleugels van dat nieuwe wonder ras word verkocht en gaat op uw kweekhok , dan heeft u toch mooi een kleinzoon van de halfbroer van Messi . Toen u de duif kocht dacht u nog even : niet zo best van bouw , wapper staart, domme blik in de ogen maar de verkoper verzekerd u : dat zijn ze allemaal als jong hoor .
Dus een 6 van bouw ,geen bevlogen ouders en grootouders , slecht of matig verzorgd in de kweek en niet voorbereid op de vluchten
En dan misschien per toeval ook nog twee bleek ogen tegen elkaar of met de pupil naar de zijkant wijzend in plaats van naar voren
5) de jongen niet optimaal gezond , nog last van kinder ziektes , voer wat goedkoper , want de winkelier zegt er word geen slecht voer meer verkocht. Dus ze zijn matig uitgegroeid . Overal aan het lichaam zie je dat ze wat tekort kwamen . En ach ja die luis , dat komt nog wel. Wat groeistreepjes in de pennen of staart gaat wel over na de rui MAAR DAN ZIJN ZE ER NIET MEER. Morgen gaan we maar eens verder met typen het is 03.00 in de nacht . Net nog even gekeken bij de jongen die achter in de auto staan in afdeling manden met twee lagen karton , waterbakjes net weer vers met vitamine C . Als ze dan rond 06 uur wakker worden kunnen ze drinken , ik word om 07.30 uur wel wakker door de wekker