
Dagboek
Beute Selectie info.
Bij het beoordelen van een duif zal worden gekeken naar de uiterlijke kenmerken, wat in het kopje gebeurt kunnen we niet zien. Of een duif op uw hok goed, matig of slecht verzorgd gaat worden in de toekomst kunnen we niet zien. Een goede liefhebber maakt van een iets minder gebouwde duif makkelijker een goede vlieger. En er zijn legio mensen die door slechte verzorging of “het gewoon niet zien” van een goed gebouwde duif met intelligentie zo maar een matig presterende duif maken.
De hand van u als liefhebber, en vooral uw ogen bepalen voor een deel de prestatie van uw duiven. Met uw ogen bedoel ik natuurlijk of u het ziet, een ziekte, het klimaat, de motivatie en wat er op uw hokken gebeurt, u moet het wel zien.
Bij de handselectie(beoordeling) zal eerst een bepaald type genoteerd worden, de meeste Vitesse duiven zijn wat breder aan de voorzijde, hellen wat naar voren, hebben gemiddeld een iets grotere bouw met bijbehorende grotere kop. En over het algemeen hebben Vitesse duiven een iets langere arm, hun borstspieren liggen dichter tegen het borstbeen aan en voelen wat harder aan. Mijn mening is dat een duif de eerste èèn, twee a drie uur(max) met zijn kop vliegt, ik bedoel daarmee dat een duif de eerste uren vliegt op motivatie en oriëntatie en met een matige tot slechte bouw zelfs kopprijzen kan winnen. Maar met een matige tot slechte bouw zullen de meeste duiven het geen seizoen kunnen volhouden. Ook de beste Vitesse duiven op afdeling en zeker op nationaal niveau zijn goed tot zeer goed gemaakt(van bouw).
Bij de allround duiven( types) zien we dat ze beter in de hand liggen, iets smaller aan de voorzijde, iets meer “vulling” aan de achterzijde, beter gespierd (ook iets verder van het borstbeen af gelegen). Allround types moeten in principe in staat zijn te presteren op alle vluchten van Vitesse, Midfond en dagfond. Door training, voeding en conditionering kan een allroundtype (zonder uiterlijke fouten) prijs vliegen op al deze afstanden.
Een eendaagse fondtype is heden ten dage wat kleiner van bouw, zijn rond, voelen vaak als een balletje(duivinnen), zijn goed gespierd en hebben een korte arm. Mijn mening is dat er niet heel veel verschil zit tussen een allround en een eendaagse fond duif qua type. Een duif die een vlucht van 700 km met 1000 mpm kan winnen (11,5 uur vliegen) kan dat ook op een vlucht van maar 2 uurtjes vliegen. Door motivatie, oriëntatie en het systeem van u als liefhebber. Andersom gaat dat bijna nooit op, een echte vitesse duif zal een 3/5 uurtjes vlucht soms nog aan kunnen maar zal afhaken bij die langere vluchten (langere vluchten qua aantal uurtjes). En soms kan een duif met vitesse bouw zelfs een eendaagse fondvlucht winnen, als de wind van achter komt, het uurtjes vliegen dus veel minder is, en door super motivatie kan het gebeuren dat zo een duif een npo vlucht wint. Ik zelf had dat bijvoorbeeld op Orleans 2012, toen ik met een jaarling de eerste npo won, de duif was een echte vitesse duif, en was van echt sprinterbloed (afstamming Euro Heremans). Was het een echte fondvlucht geweest met 9 tot 12 uurtjes vliegen dat had ze echt geen prijs gewonnen. Wat we bij de beste duiven op de eendaagse vluchten steeds vaker zien is dat de arm zo kort is dat hij bijna niet waarneembaar is en samen met goede spieren een vibrerende vleugel geeft, de zogenaamde trillers. U ziet op internet steeds meer filmpjes van duiven met een trillende vleugel (de liefhebber tilt de vleugel dan iets op). Meer en meer krijgt men door dat die trillende vleugels samen gaan met korte armen en goede spieren. Echte toppers op de vluchten met “veel uurtjes vliegen” hebben dat..
Marathon duiven zijn een slag apart, hier zien we een ander type duif. De ochtendlossing duiven (ZLU of non-stop) lijken veel op eendaagse fondduiven, hebben meestal een langere rug en een andere mentaliteit, ze zijn was rustiger in de handen en hebben voelbare andere spieren. Bij de overnachtduiven (middag lossing 800/ 1000 km) zien we meer diversiteit, er zijn heel goed gebouwde duiven bij en dat zijn altijd degene die het vaker dan èèn keer doen.
Duiven die echt vijf of zes keer een overnachtvlucht met goed gevolg volbrengen zitten ook de best gebouwde duiven.
Bij overnachtduiven (middaglossing 800/950 km) die een prijs winnen en soms zelfs vroeg maar matig van bouw zijn vinden we vaker nachtvliegers, die zijn minder in staat kop te vliegen door hun bouw maar omdat ze in de nacht stukken inhalen komen ze gewoon naar voren op de uitslag. Dus ook bij deze middaglossingen vinden we bij de echte supers een goede tot perfecte bouw. Maar zo nu en dan zien we een duif die het toch goed gedaan heeft op deze vluchten die minder goed van bouw zijn. Zie het als bij vitesse duiven. Ook daar zien we soms minder gebouwde duiven die het toch goed doen door hun verstand en motivatie. Maar dus ook bij de middag lossingen.
Duiven die in de nacht aankomen hebben trouwens allemaal een soort ster in het oog. De ondergrond kleur (vaak geel) zien we dan met uitsteeksels cq punten in de iris kleur. Het is opvallend dat alle nachtvliegers dat hebben. Omdraaien kun je het natuurlijk niet, je kunt niet zeggen dat iedere duif met zo een oog een nachtvlieger is. Dat vergeten mensen vaak: bepaalde kenmerken zie je bij top duiven, maar niet alle duiven met die kenmerken zijn top duiven.
Bij het keuren cq selecteren kijk ik altijd even naar de ogen. In mijn methode zijn er maar twee oogkleuren zijnde wit en geel. Ik kijk naar de ondergrond kleur en die is gewoon altijd wit of geel. Gemiddeld zie je bij vitesse duiven wat meer witogen en bij duiven voor de langere afstanden wat meer geel ogen. Bij marathon duiven zien we daarnaast ook nog eens dat gemiddeld de ogen wat donkerder zijn, de iris gaat wat meer naar de bruine kleur toe. Die mooie donkere ogen zien we ook vaker bij duiven die onder tropische omstandigheden wat vaker aan de kop zitten. Door de evolutie zijn die duiven ofwel die ogen daar geschikter voor. In landen met hoge temperaturen en dan ook nog spelers van lange afstanden zien we bijna alleen donkere ogen (meestal geel als ondergrond, ik noem ze zonnebril ogen).
Dan komen we nog bij wat ik plus of min ogen noem. Plus-ogen hebben een donkere antracietkleurige ring(verkenningcirkel) om de pupil en min-ogen hebben die niet (of maar gedeeltelijk). Qua kwaliteit in presteren of kweken maakt het niets uit of een duif een plus of een min oog heeft. Wel zeer opvallend is dat alle echte superduiven die ik zag en waarvan ik de ouders mocht bekijken, dat één van die ouders een plus oog heeft of soms zelfs beide ouders of heel soms dat beide ouders een halve verkenningsring hebben. Een top duif uit twee ouders met een min oog heb ik nog niet gezien. Om de meeste kans te maken op goede jongen zet je dus steeds de best gebouwde duiven tegen elkaar en kijk je bij de koppeling naar de ogen, zorg dat dat één van de duiven van het koppel een plus-oog heeft. Kweek nooit alleen met duiven omdat ze mooie ogen hebben, als er een slechte bouw op een duif zit mag hij een geweldig oog hebben, kweken doen we er dan niet mee.
Andere opvallende zaken bij veel top duiven is dat ze een kleine pupil hebben, soms zelfs boos kijken en een scherpe bek hebben. En opvallend bij goede kweekduivinnen is dat ze naast een goede bouw, een (meestal) plus oog hebben dat er twee wratjes onder aan de bek zitten. Natuurlijk niet bij allemaal, maar wel opvallend dat het zo veel zijn die het wel hebben.
Liefhebbers die een geweldig kweekkoppel hebben, waar gewoon diverse asduiven, teletekst duiven of eerste prijswinnaars uit komen zijn soms verontwaardigd dat ik één van die duiven van het koppel een goede waardering geef en de ander een slechte. Ik denk dat heel veel top kweekkoppels gewoon één goede duif zijn met een …. partner. Dus dan heeft zo een liefhebber gewoon een goede kweekduif en is het soms nog beter om het koppel te scheiden en een betere partner te nemen.
We hebben het nog niet echt gehad over de rug en de vleugels en de stuit en dat zijn toch belangrijke onderdelen. Om met de rug te beginnen, eigenlijk moeten we spreken over rug, lendenen en bovenstuit. Maar ik noem het in één keer gewoon de rug. De rug is voor mij misschien wel het minst belangrijke aan een duif. Er zijn heel goede duiven die een matige rug hebben, geen slechte rug met zo een aangeplakte staart hoor, maar een matige rug. Een matige rug zou op de tentoonstelling 18 punten krijgen. Bij de rug zou je kunnen zeggen: Matig is het nieuwe goed. Die plank-ruggen die men vroeger graag zag en die eigenlijk op de show nog steeds gewenst zijn zie we bij de huidige topvlieger bijna niet. Goede hedendaagse wedstrijd duiven hebben een matige tot goede rug.
De stuit van een duif is veel belangrijker, maar niet altijd het zelfde te beoordelen. Door de rui, ziekte, zwakke gezondheid, ouderdom of veel eitjes leggen kan een stuit tijdelijk of blijven wat open staan. Soms zelfs heel erg open wanneer een duif veel te dik is of een breuk heeft, dan zou je een stuit moeten afkeuren... maar als je de oorzaak weet of in een bepaalde periode zit moet je er wel rekening mee houden. En er zijn diverse meningen over, in mijn visie moet een stuit goed gesloten zij, dik en stevig aanvoelen en niet te puntig. Maar door ervaring voel ik soms de oorzaak, dan is het niet iets van de desbetreffende duif maar een “tijdelijk of door oorzaak slechte stuit”.
Bij de vleugels zijn voor mij enkele zaken van belang. Ik heb het armpje graag zo kort mogelijk, omdat ik duiven wil die 11 uur kunnen vliegen. Maar selecteer ik een vitesse duif dan mag het armpje gerust langer zijn en krijgt hij toch het woord “goed”. In mijn visie moet er een redelijke verspringing tussen de voorvleugel en achtervleugel zitten ofwel de pennen van de achtervleugel “de broek” moeten wat korter zijn dan de eerste slagpen van de voorvleugel cq actieve vleugel.
Wanneer men de jongen net afzet van de ouders dan kijkt u daar niet naar, pas na de grote rui is de verspringing goed zichtbaar. En heel belangrijk vind ik dat de eerste vier/vijf slagpennen van de voorvleugel mooi dicht tegen en over elkaar liggen. Ik wil geen zogenaamde kippenvleugel , een kip kan slecht vliegen omdat de pennen te ver uit elkaar staat. Een kippenvleugel bij duiven is belangrijk maar niet van levensbelang, ze kunnen gewoon prijs winnen natuurlijk, maar het kost hun tijd, ze hebben gewoon minder draag en slagkracht. Bij echte super duiven zie ik het nooit. Wel opletten: door geen bad te geven gaan de eerste pennen wat uit elkaar staan, worden wat smaller en het lijkt of ze vierkanter zijn, het is dan geen kippenvleugel van geboorte maar door de omstandigheden en de verzorging van de baas zo geworden. Verder zie ik bij top duiven altijd een vrij lange vleugel die tot in het donkere stuk van de staart komt. Soms ziet men een duif met een mooie lange vleugel en die toch niet tot in het donkere stuk van de staart komt.... deze duiven hebben een slechte rug, waardoor er een aangeplakte staart aan hangt.. het lijkt dan voor sommigen alsof de vleugels te kort zijn.
Al met al veel info over selectie. Na de keuring krijgt een duif een cijfer variërend van 5 tot en met 8,5 . Geen enkele duif krijgt hoger dan een 8,5 (al denk ik het wel eens, deze verdiend een 9). In mijn methode kweekt men met alle duiven die het cijfer 8 hebben en dat is 8-. 8. 8+ of 8,5 soms moet ik het even uitleggen maar een 8- is dus net onder een 8 en een 8+ net boven de 8. Met een 7,5 kan men prima vliegen maar kweken pas wanneer het blijkt een excellente vlieger te zijn. In mijn visie moeten alle duiven onder de 7,5 verdwijnen van de hokken. Al vinden we heus wel eens een duif met een 7+ die het goed doet. Deze duif heeft dan veel verstand, oriëntatie en of motivatie en wat in het kopje van een duif aanwezig is kunnen we niet zien. Vooral als jonge duif en of op de vitesse zien we dus wel eens een 7 die het goed doet. Laat hem dan lekker op die afstanden, geniet er van maar kweek er niet uit. De kans dat uit matig gebouwde duiven een goede komt is bijna uitgesloten (kijk wel even bij het stukje over een goed kweekkoppel).
Ik denk dat iedereen die echt selecteert op duiven met een 8, die bij elkaar houd en zijn best doet beter gaat presteren dan ooit.
Uitzonderingen zijn er altijd, niemand is zonder fouten, ook een duiven keurder niet en men praat gewoonweg liever over die ene 6 die een goede duif werd dan over die honderden met een 8 die het ook werden. En laat u niet foppen, soms hoor ik: u heeft het fout want deze 6 is een goede duif omdat zijn opa een goede of dure was.... Of u heeft het fout, deze 6 is een goede vlieger. Op mijn vragen over welke prestaties? Ja drie eersten...op mijn hok... en ik speel niet zo goed. Regelmatig hoor ik over super prestaties maar bij navraag op papier.. komt er niks. GJB
3-6-2019
Goedemorgen iedereen,
update 11.49 uur. : De duivinnen en doffers hebben keihard gevlogen, kan niet anders zeggen. Zaterdag natuurlijk een te gemakkelijke vlucht gehad om de energie kwijt te raken. Ik moest ze echt uit de lucht halen. Ondertussen de jongen in de mand gestoken, ik telde 84 stuks, afgelopen vrijdag 85. Begonnen met opleren met 87.
1e oplering 500 meter, 2e keer Eesveen 3 km, 3e keer Eesveen 4 km, 5e keer Eesveen 4,5 km, en 6e, 7e, 8e keer De witte Paarden ongeveer 7 km. Dus nu 8 keer in de mand gezeten. Ik doe het op mijn eigen manier, heb veel uitgetest qua opleren, weinig, veel, korte stukken, en in èèn keer met de container etc. Iedereen doet het waar hij zich goed bij voelt. Vorig jaar twee keer tot 7 km en toen met de container mee op een maandag avond( met die Hitte), ik kwam in de club met 90 stralend gezonde jongen, niet verduisterd. Er waren nog twee mannen met jongen: Ultje Jellema en Albert Jan de Jong, beide met fondduiven. Deze twee mannen hadden ze de week ervoor ook reeds mee gehad met de container, mijne dus voor het eerst.
De Container met duiven van Friesland Noord er in... en 1 rij van de Vredesduif.... de container rijd dinsdag heel vroeg naar Steenwijk en lost Noord daar, èèn rij mocht niet los... mijn rij, vredesduif Noordwolde. Jongen van Noord los, deuren weer dichtr, container rijd achter Zwolle naar Heino, komt aan om 08.05 uur, en gooide met draaiende motor de rij los van Noordwolde( althans het verhaal van een chaufeur), de fondduiven van jellema en de jong kwamen redelijk, waren eerder mee geweest, mijn opgevoerde turbo,s kwamen slecht, avonds 37 thuis van de 90. Gelijk die avond nog weer even naar Wolff de duivenarts. Brandschoon ! ( voor de mensen die zeggen dat ze ziek waren), na dagen van terug komen en een paar ophalen kwam ik op 50, 40 nooit weer gezien. Had ik ze te weinig opgeleerd? , te veel spanning door lossen noord en rijden en lossen? , slechte duiven? etc we zullen het nooit weten. Albert Jan de Jong zei: ja dat had zo niet gemogen natuurlijk, stress, lossen, riijden, aankomen, lossen etc. Maar ja 40 weg. Dus hoe het vanavond gaat weet ik niet, maar ik doe niet mee, ik ga ze zelf opleren in stappen, en waarschijnlijk morgen richting Vollenhove. Ik probeer, en dat weet je nooit hoe het gaat zelf in stappen naar Nijkerk te gaan 100 km.
drie dagen geleden gestopt met verduisteren, volgens de kenners moet nu de stress toe slaan en zouden ze coli of andere kinder ziekten moeten krijgen, ik hoop het niet. De duiven zijn twee keer geent tegen paramixo, en twee weken geleden nog bij dokter Wolff geweest en die vertelde nog nooit zulke schone kelen/luchtwegen te hebben gezien bij jonge duiven.
De jongen zijn twee keer uitgerookt, drie weken geleden en afgelopen vrijdag. De eerste keer met Koudijs en de tweede keer met die natuurlijke uit het potje(naam vergeten) ,
Ik hoor en lees natuurlijk veel, ik krijg tips over in èèn keer met de container mee, tot zelf opleren tot je een ons weegt, maar ik ga gewoon mijn eigen kop volgen. Wat ik ook doe met de oude duiven. Op de Vitesse kregen mijn duiven reeds veel eten, vet, super energie etc. Dan zeggen de mannen: dat kan niet, het is te veel. Dan draaien de gebroeders Homma natuurlijk als een trein op hun Vitesse, ik zit er achter aan maar met super goede prijspercentages. Dan krijg je mailtjes en opmerkingen: Je zit te laat, Homma zit je voor, etc etc etc. Dan kan ik wel uitleggen dat dit ook zo moet, dat hier alles draaid om de eendaagse fond, maar ach, ik doe het niet meer hoor dat uitleggen. Vorige week 1e NPO en om 18.45 uur alles thuis en bijna allemaal jaarlingen en de snelste van afdeling 10 en 11. Laat mij dan maar mijn eigen kop volgen.
Na de winterkweek, laat ik de doffers de jongen groot brengen en staan de duivinnen al heel vroeg op weduwschap, veel te vroeg krijg ik dan te horen. Ik voer ze het zelfde als de weduwnaars, veel te veel krijg ik dan te horen. Mijn duivinnen zitten gewoon los op het hok, komen twee keer per dag in het weduwnaars hok, kunnen de hele dag hun mannen horen en zelfs door een kiertje zien... dat kan niet hoor ik dan, dan gaan de duivinnen aanlopen, lesbisch worden ze, dan zijn de prestaties over... Ach hier vinden ze elkaar ook leuk, bij binnenkomst zitten er soms vier tegelijk in de zelfde broedbak, ze koeren gelijk doffers.
Ik geef veel hennep, krijg het met 25 kg tegelijk, pinda,s ook per 25 kg. Kan niet zeggen de mensen, je verbrand ze, ach, laat mij maar doen wat ik denk dat goed is, tientallen keer TT met diverse overwinningen laten zien dat het zo slecht niet is.
Ik toon iedere week, zelfs op de opleer vluchten voor de vitesse nog, is niet goed hoor ik steeds, ach, laat mij het maar doen, gaat goed toch.
HIer geen verluchting aan de voorzijde van de hokken, veel glas en altijd warm tot bloedheet in de hokken, op de vloer een laagje zilverzand, èèn keer in de week schoonmaken, dat moet allemaal anders hoor ik wek eens, ik moet iedere dag krabben, mag geen zand gebruiken en al dat stof in de hokken, en de schuiven in het plafond bijna dicht, allemaal fout, maar ach laat mij maar het gaat goed.
De jongen zitten soms op de vensterbank te koeren bij de weduw duivinnen, mag niet hoor ik dan. Ik zit er soms wel een uur tussen met de duivinnen te spelen, en te koeren en sleepstaarten. Moet niet, hoor ik dan, je moet ze krap voeren en gelijk uit het hok gaan. Liever nog opsluiten in bakjes of een schuine vloer met elastieken of een cavia op de vloer.. ach hier liggen ze op de grond in het zilverzand in de zon.
Vorige week zaterdag na de 1e NPO belde een bekende speler: gert Jan heb je ze echt op donderdag avond bij het pakken een hestel power capsule opgestoken en een powerpil en in de ogen gedruppeld? Ja zei ik, en op woensdag de jaarlingen ook reeds dus die twee dagen achter elkaar. Is dat niet te veel voor een duif? twee van die grote dingen in de keel?? vroeg de man, ik zei, geen idee, ik deed het en ze kwamen niet onaardig toch met 19/27 en 1e en 8e npo?
Er zijn veel wegen die naar rome leiden, ik hem mijn eigen gedachte. Hier komen door de week soms mensen kijken, neem ik ze mee naar het hok, kan toch niet hoor ik dan, die weduwnaars moeten rusten... Ja zal, maar hier is het anders.
De eerste NPO vlucht speel ik geen doffers, de doffers gaan op de super vitesse, komen zaterdag thuis en hebben geen duivin... kan niet hoor ik dan, ach, de duivinnen die van de fond komen hebben in ieder geval hun mannen reeds thuis....
Drie jaar geleden Pointoise, slechte vlucht hier in de afdeling. Rare lops plaats, raar weer, wind die ze de zee op dreef, ik zei dinsdag, en woensdag reeds, is niet goed voor doffers, maken zich gek, draven door, knallen de zee op, tank leeg, duiven kwijt. Ik dus alleen 20 duivinnen, na enkele dagen alles thuis. Waarom geen doffers?? hoor ik dan, leg ik het uit, ziet men het anders, prima toch. Mijn keuze bleek goed.
En zo doe ik het nu ook weer met de jongen dus, mijn eigen kop volgen, eigen idee. Overal meningen, maar ach, laat mij maar lekker duiven vangen( zijn zo mak als schapen), rijden, en lossen. Ik neem van vele mensen mee, moet ik niet doen hoor ik vaak, waarom niet ik rijd toch? duivensport is toch geen ikke ikke?
_________________________________________________________________
Zaterdag de tweede NPO dagfondvlucht, de week is dus zaterdagavond reeds begonnen. Sinds een jaar of 10 is het systeem hier helemaal gericht op de NPO eendaagse fond vluchten, de vluchten er tussen in(midfond) zijn dan niet of in ieder geval veel minder van belang. Afgelopen zaterdag toch 30 van de 50 in de punten, ze zijn dus wel gezond, en wederom zo alles thuis. Dat thuiskomen is fijn hoor, vorige week op de dagfondvlucht hoorde ik hier in sector 4 toch over verliezen, achterblijvers, laatkomers en doorweekt aangekomen duiven. Hier geen van allen. Ik las zelfs van duiven die door de pootjes zakten bij thuiskomst. Als dat in afdeling 10 of 11 gebeurt is waren ze er nog niet klaar voor, het was bij deze twee afdelingen in principe geen zware vlucht. Duiven die door de poten zakken op de eerste NPO vlucht met deze afstand zijn niet klaar of niet geschikt voor eendaagse fond(langer vliegen)
later meer, even de duivinnen binnen halen
Terug