
Columns en artikelen
20-2-2017
Het moderne systeem
Het is 2017, we hebben hele andere duiven tegenwoordig, andere snellere rassen, anders geselecteerd, en door de compleet veranderde voer en bijproducten systemen is het niet te vergelijken met duivensport van 5/10/20 jaar geleden.
Andere duiven:
De laatste jaren zien we steeds grotere verschillen tussen de diverse hokken, liefhebbers die zijn gaan bijkopen uit nieuwe stammen komen enorm opzetten, en de liefhebbers die nog steeds met hun oude soort spelen beginnen meer en meer af te zakken. Het is evolutie, de duiven van nu zijn veel meer atleten, je kunt ze qua bouw niet meer vergelijken met de”oude rassen”. Liefhebbers die nu nog proberen om met zuivere Janssens of voor de lange afstanden Jan Aarden duiven te presteren, komen totaal niet meer aan de bak. Ja enkelen wel, maar dat zijn de verkopers die voor de buitenwacht zuivere duiven hebben( voor de verkoop) maar bij hun eigen preterende duiven nieuwe duiven hebben ingebracht. Hier over praten ze niet trouwens, ze willen hun naam met “zuivere dit of dat duiven”behouden, en vertellen dus niet dat voor eigen presteren er andere duiven bijgehaald zijn.
De duiven van tegenwoordig zijn dus anders, en dan bedoel ik niet zo zeer de duiven voor de Vitesse, dit zijn wel veel slimmere duiven geworden, maar hier tussen vind je nog steeds “oudere rassen”. Duiven voor alleen vitesse worden hoofdzakelijk om de mand geselecteerd, uiterlijke kenmerken zijn niet tot bijna niet belangrijk. Maar de huidige duivensport met totaal andere duiven maken het verschil wanneer er meer dan vier uurtjes gevlogen moet worden, eigenlijk al na drie uurtjes vliegen beginnen uiterlijke kenmerken extreem belangrijk te worden.
Op de Vitesse vliegt een duif een prijs of zelfs een eerste door zijn kop, zijn verstand en oriëntatie dus, op korte vluchten ( in aantal uren vliegen), kan een duif met fouten in bouw het goed maken door slimheid, wilskracht en drang naar huis.
Maar de verschillen komen op de vluchten waar er gewerkt moet worden, wanneer een duif 6,7 of zelfs 11 uren moet vliegen, kan hij dat alleen met een perfecte bouw, van de moderne wedstrijdduif, de atleet. En natuurlijk kunnen ze het èèn keer met hun kop redden( op wilskracht) , maar het doet lichamelijk zoveel pijn dan de tweede , derde keer de duif het bijltje er bij neer gooit.
Duiven van tegenwoordig die op de langere vluchten het verschil maken zijn gemiddeld kleiner, ze hebben een goed gesloten stuit, hun spieren liggen iets verder van het borstbeen af, ze hebben een verspringing tussen de voor en achtervleugel en het meest opvallende van de huidige topduif is dat ze een zeer korte arm hebben, en ik doel dat de op de ruimte tussen het schouder gewricht en het lichaam zelf. De beste huidige duiven op de langere vluchten( qua uren niet percè afstand), hebben dit armpje zo kort dat men zonder kracht te zetten bijna geen armpje voelt. Wanneer je de vleugel van de huidige topduif iet optilt begin hij meestal iets te trillen. Hoe korten dit armpje hoe langer een duif kan vliegen in uren zonder pijn te krijgen.
Een ander groot verschil met de nieuwe duiven is dat de rug geen plank meer hoeft te zijn, op een tentoonstelling zal de keurmeester een rug van een topduif vaak bestempelen als matig. Maar lees dit goed hé, matig is niet een slechte rug! Matig is geen standaard rug zoals de keurmeester op de tentoonstelling die graag ziet.
En topduiven op de langere vluchten( qua aantal uren vliegen) , is ook zeer opvallend dat ze extreem slim uit hun ogen kijken, ze hebben een soort roofvogel blik.
En nog iets opvallends is dat de tegenwoordige supers als jonge duif van 30 dagen oud reeds perfect gebouwd zijn, er werd wel eens gezegd: je moet hem laten uitgroeien, het is niet erg dat de duif een open stuit heeft…., in deze moderne tijd, is dat niet meer de waarheid. Een duif heeft het of heeft het niet, 30 dagen oud, en de goeden hebben een korte arm, aangeboren goede spieren en een gesloten stuit.
Medicatie en voeding supplementen
Deze atleten van de huidige duivensport worden niet meer vergiftigd met veel medicatie, heel veel topspelers gebruiken veel supplementen maar weinig medicatie meer. En als ze medicatie gebruiken is dat in samenspraak met een echte duiven arts.
De moderne liefhebber, de nationale kampioenen van de huidige tijd hebben naast hun super duiven met het lichaam van een atleet ook de producten en begeleiding van een atleet.
Natuurlijk geven de meesten in de rui een kuur tegen salmonella met Baytrill of Parastop of tegenwoordig vaak met Dicurall, en natuurlijk geven de toppers ook bijna allemaal een geel kuur op eitjes van 8/10 dagen met Rodinazole, en natuurlijk geven veel van die toppers nogmaals een Baytril kuur in Maart ( Of dicurall ). Maar tijdens de vluchten geven de toppers eigenlijk bijna niets meer. Wanneer u iedere week medicatie geeft op zaterdag en zondag om te ontsmetten, iedere donderdag iets geeft voor de luchtwegen en dan ook nog iedere twee a drie weken een tablet opsteekt tegen het geel, dan hebt u de duiven wel schoon….maar ze komen niet gemakkelijk in forme, en als het dan komt is het maar tijdelijk en alleen de eerste weken. Nee de huidige topliefhebber maakt gebruik van natuurlijke producten die kracht geven, uithouding vermogen, snel laten herstellen en op de natuurlijke wijze het immuun systeem aanzwengelt tot arbeid. De huidige top speler geeft geen medicatie in het seizoen tot…. Het een keer uitkomt en er een mooie vlucht is, dan geeft hij de duiven een geel tablet( Belga Magix van de Weerd) een week voor die belangrijke vlucht. De duif reageert daar dan ook echt op, en je maakt een top uitslag.
De huidige topspeler heeft alles onder controle, ten eerste een modern ras, super van bouw, en dan voor de vluchten maakt hij de duiven brandschoon. Vanaf de tweede week Maart geeft de kampioen speler eigenlijk geen medicatie meer.
Hier in Wilhelminaoord waar we na de verkoop in 2014 reeds in 2015 en 2016 weer enorm presteerden( met 26 eerste prijzen), doen we het volgende:
Vanaf tweede week Maart:
Op zaterdag en zondag Electroboost door het water ( Elektrolyten) met Clean Balance(Natuurlijke ontsmetting op basis van zuren)
Op maandag, dinsdag en woensdag LTW door het water, dit is een kruidendrank van mezelf(Beute duiven producten), wat op natuurlijke wijze lucht geeft, frisse koppen, witte neuzen en de duiven enorm laat trainen. Op Maandag en Woensdag krijgen de duiven over het voer Olympic MG Mix aangeplakt met Lecithine olie. Olympic MG Mx zijn dierlijke eiwitten, calcium en magnesium is de beste samenstelling ter wereld.
Tevens gaat er op twee van de drie dagen dat we LTW geven ook nog Beute CVS doorheen( Vitaminen , hoofdzakelijk de echt werkzame B vitaminen en D vitaminen). Ook dit is vloeibaar.
Op donderdag en vrijdag krijgen de duiven niets door het water of over het voer, alleen met erg warm weer de Electroboost.
Wanneer duiven dunne mest hebben, of vooral natuurlijk bij jonge duiven problemen met de darmen ontstaan, krijgen de duiven Colicontroll over het voer, dus ook weer op natuurlijke basis. Deze colicontroll bevat veel boterzuur en werkt geweldig tegen darm problemen.
En dan nog twee dingen wat de huidige kampioen anders doen dan veel van de niet kampioenen , de huidige kampioen druppelt de duiven voor en na de vlucht in de ogen met Beute oogdruppels, en wanneer de duiven twee nachten in de mand zitten geven bijna alle toppers van de huidige tijd een herstel-power capsule bij het inmanden voor een twee nachten korf.
In het kort dus:
Andere duiven, kleiner vaak, foutloos van bouw, iets mindere ruggen( geen tentoonstelling ruggen), zeer korte arm, enorme spieren en natuurlijk gehouden met goede voeding supplementen. En dan heel weinig tot geen medicatie….en als er wat gebruikt word, eenmalig net voor die speciale vlucht.
Kijk voor het systeem op www.beute-duivenproducten.nl .
Voorgaande items:
- 31-12-2015 oudjaarsdag
- 10-8-2015 Column
- 1-5-2015 Begin Mei
- 24-4-2015 De column van 24 april
- 17-4-2015 De eerste echte vlucht
- 3-4-2015 De week voor de eerste keer mand
- 3-3-2015 Het beursnummer
- 15-2-2015 In en rond het hok 2015 deel 2
- 9-2-2015 In en rond het hok deel 1 2015
- 26-1-2015 De eerste column van 2015
- 9-4-2014 9 april 2014
- 10-5-2013 X-factor
- 26-4-2013 De kop is eraf
- 29-3-2013 Slecht weer
- 15-3-2013 Gewoon even gezellig
- 8-3-2013 Misverstanden
- 1-3-2013 Drukte
- 25-1-2013 Wederom een mooie reis!
- 11-1-2013 Wat een ongelofelijke trip.
- 5-10-2012 Trip Canade en New York
- 22-9-2012 Slecht gedraaid maar toch blij
- 7-9-2012 De natour is begonnen
- 31-8-2012 Selectie 2012
- 17-8-2012 De kop is er af met de jongen
- 10-8-2012 Einde der..
- 3-8-2012 Even een weekje geen vlucht.
- 27-7-2012 Verliezen
- 20-7-2012 Het oude duiven seizoen zit erop!
- 13-7-2012 Jantje lacht, Jantje huilt
- 6-7-2012 Africhtingen met de jongen
- 29-6-2012 Jonge duiven 2012
- 15-6-2012 1e NPO Orleans van afdeling Friesland 2012.
- 1-6-2012 Nakomen...
- 25-5-2012 We moeten door...
- 18-5-2012 Een zwarte zaterdag voor Friesland 96
- 11-5-2012 Het gaat snel!
- 4-5-2012 De kop is er af!
- 27-4-2012 Moeten we op zoek naar betere duiven?
- 13-4-2012 Systeem Beute 2012
- 6-4-2012 Beste Liefhebber van Nederland 2011 WHZB Hans Steinmann.
- 30-3-2012 Het gaat weer beginnen!
- 3-2-2012 Februari, dus bijna april!
- 27-1-2012 Winterkwekers
- 20-1-2012 Een nieuw jaar dus nieuwe kansen
- 2-12-2011 Column winterkweek
- 5-11-2011 Mentaliteit van niks
- 28-10-2011 Een harde column
- 17-10-2011 Center Parcs
- 16-9-2011 Weetjes
- 27-8-2011 Wegvliegers en thuiskomers
- 22-8-2011 Drama
- 11-8-2011 Weersvoorspelling en wegvliegers
- 4-8-2011 Verliezen van jonge duiven deel 2
- 28-7-2011 Verspelen van jonge duiven
- 15-7-2011 Nieuws over de oude en de jonge duiven
- 5-7-2011 Praatjesmaker
- 24-6-2011 Nationaal...
- 10-6-2011 Selectie 2011
- 3-6-2011 Hè hè, we zijn weer terug
- 20-5-2011 Grote aantallen duiven
- 6-5-2011 Op de wagen
- 15-4-2011 Kleine hokken
- 2-4-2011 Seizoen 2011 is begonnen
- 18-3-2011 Feest, feest en nog eens feest
- 9-3-2011 Op bezoek bij Agy Verreckt en Pascal Ariën
- 5-2-2011 Van alles en nog wat deel 2 ( 2011)
- 28-1-2011 Van alles en nog wat deel 1 ( 2011)
- 14-1-2011 Ik ben vandaag zo vrolijk
- 10-12-2010 De trein naar succes: Perron 3 (deel 6 en slot)
- 3-12-2010 De trein naar succes: Perron 3 (deel 5)
- 19-11-2010 De trein naar succes: Perron 3 (deel 4)
- 5-11-2010 De trein naar succes: Perron 3 (deel 3)
- 29-10-2010 De trein naar succes: Perron 3 (deel 2)
- 23-10-2010 De trein naar succes: Perron 3
- 15-10-2010 De trein naar succes: Perron 2
- 8-10-2010 De trein naar succes: Perron 1 (2)
- 24-9-2010 De trein naar succes: Perron 1
- 3-9-2010 Dagboek eind augustus
- 27-8-2010 Zevenklapper
- 13-8-2010 De slechtste prestatie van het jaar...
- 7-8-2010 Evaluatie seizoen oude duiven 2010
- 18-6-2010 Oud nieuwtje: Het gaat hoofdzakelijk om goede duiven!
- 4-6-2010 Goedendag vrienden en vriendinnen
- 28-5-2010 The Triple!
- 22-5-2010 Nog steeds zonder medicatie !
- 14-5-2010 Droevige en positieve zaken in 1 column
- 7-5-2010 Het seizoen zit op de wagen
- 30-4-2010 Mijn mening (5)
- 27-4-2010 Mijn mening (4)
- 9-4-2010 Mijn mening (3)
- 1-4-2010 Mijn mening (2)