Berichtdetails

DINSDAG DE 8E JUNI
8-6-2021

Goedendag iedereen,

Wat een vlucht afgelopen zondag. Of eigenlijk wat een vluchten, beide waren zwaar , maar eigenlijk gewoon slecht verlopen. De duiven op de korte afstand Sittard ( voor ons 208 km) werden gelost om 13.45 uur. Eerst zou het 13.15 uur maar volgens bronnen is dat naar 13.45 gegaan in samenspraak met thuiskomende duiven in de omgeving daar. Het vertrek was slecht, wij hadden zelf 2 duiven met een GPS Refly ring om. Dat is een ring die je bij thuiskomst uit kunt lezen. Daarom is duidelijke te zien dan ze eerst blijven hangen rond de losplaats, dan of naar het zuiden of juist naar het oosten gaan. We hadden ook ring omgedaan bij een duif van Kees Hoeben en èèn van Herman de Graaf. De duiven hebben er niet aan kunnen wennen, maar dat bleek geen probleem. Bij ons had de makke Witte een ring om en was onze tweede duif en ook onze 4e duif had zo een ring om( we hadden 10 mee). Bij Herman de Graaf was het ook zijn 2e duif van de 28 die hij mee had en bij Kees Hoeben zijn 4e van de 17 stuks. Je ziet duidelijk dat de duiven niet weg konden komen, ze gaan naar het zuiden, oosten, terug etc. "Dat komt door die ringen" zegt men dan al gauw, maar bij alle drie liefhebbers was hij bij de eersten van het hok. In de vereniging staat het concours bijna twee uur open.

De hele ochtend heb ik weer kaarten zitten kijken, de voorspelling per uur bleef het zelfde , de helft van het land had zware bewolking, en dat bleef staan. De liefhebber ter plaatse zei, ze konden niet los maar gingen los.. om 13.45 uur.

De duiven van Sens ( voor ons 559 km) hebben van de losplaats tot thuis in de dichte bewolking moeten vliegen, de kaarten van Sens tot de helft van Friesland en heel Drenthe en Groningen gaven zware, compleet dichte bewolking. Ze werden gelost om 09.30 uur, en ik zeg het eigenlijk nooit maar het was een zeer, zeer trage vlucht bijna een rampvlucht. En niet alleen bij ons hè, heel afdeling 10 en 11 was drama.

Bij afdeling 10 zaten 4995 duiven in de manden. de snelste maakte 1106 mpm de laatste prijsduif maakte 518 mpm ofwel 30 km per uur.

Bij afdeling 11 waren 5706 duiven in de manden geplaatst en vloog de snelste 1065 mpm en de laatste prijsduif 529 mpm . 

In alle andere afdelingen had de laatste prijsduif nog rond de 1000 mpm.

In het midden van het land en het westen hebben de duiven eigenlijk de gehele route met heldere hemel kunnen vliegen. Afdeling 4 en 9 hadden een groot deel vrij zicht, het zal ongeveer driekwart van de route open zijn geweest. Maar door de ligging van losplaats en afdelingen hier was het verloop dramatisch. Wat het advies is geweest van de weerkenners weet ik niet. Ik zag op de weerkaarten in ieder geval een grijs gebied van de losplaats tot aan de wadden eilanden, en dat de gehele dag.

Toen de eerste duiven vielen zagen we het al, enorm traag, er vielen eerst bijna geen duiven. 1065 mpm hier in afdeling 11 was de snelste, maar ook daar moest de liefhebber een uur wachten op de tweede.  Maar dat heb je er normaal wel voor over als je 1e bent. maar ook hij heeft vast gelijk gedacht; "dit komt niet goed". De 2e liefhebber van de afdeling had 37 mee en had de dag er na op maandag om 11.00 uur 10 stuks. Als ik in afdeling 11 kijk bij de bekendere eendaagse fondspelers dan was het 24 mee waarvan 3 op zondag thuis kwamen. Een andere gekende topspeler op die vluchten 17 mee en 4 in de punten. Een zeer goede speler hier niet te ver vandaag had 17 mee en pakte maandag de eerste duif. Een bekende speler wat hoger op had 32 mee en de eerste dag 3 en op maandag rond de middag 7 of 8. Iemand uit de polder die wel speelt op zondag had 29 mee en de eerste dag 4 stuks. Een top combinatie uit het midden van afdeling 11 had 23 mee en daarvan kwamen 2 op zondag. Een zeer bekende nationale winnaar had 10 mee en klokte de tweede dag tussen 9 en 10 uur. 1 van de 3 bekendste eendagse fondspelers uit omgeving overijssel had 40 mee en de 1e dag èèn duif. Een grote speler uit de afdeling naast ons had veel mee, pakte super maar ook daar 3 volle manden nog niet thuis op maandag middag etc. 

Om de snelste van de afdeling te spelen (1065 mpm) hadden wij met 40 stuks mee moeten klokken om 18.15 uur. Maar de eerste kwam om 19.37.21 uur en had 921 mpm. Dus 82 minuten te laat voor de 1e van de afdeling.      Onze 2e duif kwam om 19.38.39, de 3e duif( en dat was de rode duivin 19-512 met de GPS-Tracker om) was er om 20.06.06 . Als we dan later de ring uitlezen zien we dat ze eerst blijft hangen bij de losplaats, en dan vertrekt richting..... het zuiden. Even later komt ze via Veron weer terug over de losplaats en gaat ze op weg richting La Postolle maar onderweg bij Clèrimois is er een kleine storing, het lijkt of ze daar stil zit zit, maar de snelheid blijft wel gewoon nog normaal en ook de hoogte, daarna vervolgt ze haar weg tussen Provins en Sezanne door over Esternay en Montmirail. Ze komt de grens Frankrijk/Belgie over bij Charleroi. De grens Belgie Nederland komt ze over Tilburg.    Na Tilburg komt ze over Arnhem. Dan gaat ze aan de westzijde van Zutphen langs, komt over Epe, maakt dan een buiging naar het westen en komt over Kampen. Vanuit Kampen neemt ze een rechte lijn die uitkomt tussen Steenwijk en Meppel(Havelte), vanaf daar weet ze de weg op zicht denk ik want gaat ze de laatste 15 km recht door naar huis. waar ze aankomt om 20.06.06 met een gemiddelde snelheid van 879 mpm. en is ze 9e tegen 119 duiven. Ook opvallend dat het systeem aangeeft dat de zuivere afstand tussen losplaats en hok 561.74 km is. maar op de uitslag staat 559.373 het is toch een verschil van 2,4 km. De snelheid geeft aan 898.41 mpm en op de uitslag staat 879,378.  Ze heeft over de gehele route 56 km om gevlogen.

Onze 2e duif (Vitesse vlucht Sittard) met een Refly GPS ring arriveerde als onze 4e duif om 18.55 uur. Gelost dus om 13.45 uur op 208 km. Maar de duif komt net als velen niet weg, Hij vliegt richting het Duitse Monchengladbach, onderweg gaat hij terug richting Brunssum naar Geilenkikirchen, dan over wassenberg dus richting Wegberg, dan weer naar het zuiden naar Erkelenz, daarna een stukje weer richting Monchengladbach, vanwaar hij richting Nederland gaat over Niederkruchten, Bruggen en bover Roermond over de grens komt. Dan omhoog richting Venray, een stukje Duitsland Kleve pakt. Vanaf daar een rechte lijn over Zutphen en dan tussen Raalte en Zwolle door over Meppel, weer Havelte en dan naar huis. Hij heeft in plaats vanb 208 km er 306 km van gemaakt

Op maandag avond 19.00 uur hadden we 17 terug van de 40 en 7 van de 10 van de vitesse. Dus 26 duiven achter op de twee vluchten samen op maandag avond met klokafslaan. Vandaag (dinsdag) kwamen 2 van de 3 van de Vitesse terug, dus daar is de stand nu (16.00 uur) 9/10 thuis. Tot nu toe kwamen vandaag 6 terug van de fond, dus daar is nu de stand 23 van de 40 terug. De tussenstand nu is dus 32 thuis van de 50 in totaal. Dus nog 18 "achter", ik zeg niet weg, nog achter !. Normaliter moet eind van de week de teller op zo,n 40 staan. 

De duiven zijn moe, leeg en hebben groene poep( Gal), maar zijn na een uurtje weer uitermate bij de tijd.            Rinke Kauwen uit Nieuwleusen was vandaag bij ons en was verbaasd dat de duiven vanmiddag allemaal in bad zaten. Ze waren al weer druk( de zondag en maandag thuiskomers). Een Support capsule en een Beconval pill en je ziet ze opknappen. En dat in bad gaan vind ik ook een goed teken.

Opeens moest ik denken: stel dat ik alle TT en eerste prijswinnaars van 2019 en 2020 op het vlieghok had laten zitten? Dan had je misschien veel vroeger gezeten door hun ervaring, maar het kon ook zo maar zijn dat Liborio, Laboni, Leonidas, Lajos, Musetta, Lucinde etc nog achter zouden zijn geweest... En nu als ik naar het kweekhok loop zie ik ze allemaal zitten op hun jongen.:) 

Eerst maar eens afwachten hoe het vrijdag is met na komen van de duiven. Ik zal vanavond wel horen hoe het bij de anderen is. Er komen vast weer een paar berichtjes van: "Ja, maar Jan heeft er vier thuis van de vier, of Henk heeft ze alle 10" Ja die zijn er ook. 

Zo het is nu 16.35 uur ik ga naar de duiven, tot laters. En alle winnaars van harte gefeliciteerd.

Terug